Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam kontek kenal, Salam kontek perdana
dari EOCM 536CR / EOCM 036 WP / 9W2ECS / TDM E-MS
Sudi2kan lah menjadi sahabatku, biar pun tak mengenali pada asalnya, kita tak akan kenal mengenal sekiranya tidak memulakan dahulu.

Sekiranya ada kekurangan dan terkasar bahasa aku mohon ampun dan maaf.
Komen dari anda amatlah di hargai, ikhlas : mdshaari

EXORA OWNERS' CLUB MOTORSPORT ( EOCM )

Penerangnan

Exora Owners' Club Motorsport ( EOCM ) adalah sebuah kelab yang di daftarkan bawah akta Pesuruhjaya Sukan Malaysia ( PJS ) di bawah naungan Kementerian Belia Sukan ( KBS ) pada 05 APRIL 2012. No. Sijil 5337/2012. Yuran keahlian peserta adalah sebanyak RM30.00 bagi keahlian SEUMUR HIDUP, tiada yuran bulanan atau tahunan.

Cara2 menjadi ahli

1.Daftar Ahli Forum | 2.Muat turun Terma dan Syarat serta Borang Keahlian | 3.Lengkapkan Borang Keahlian dan Scan | 4.Penghantaran Borang boleh melalui Sesi Teh Tarik sambil mengenali rakan dan Cip di kawsan ANDA atau boleh juga EMEL kan ke mdshaari.hassan@gmail.com | Saya akan REPLY.

Cari Blog Ini

Sabtu, Februari 19, 2011

Tukar Grill H-Line ke B-Line

Projek seterusnya tukar grill h-line ke b-line (buat sendiri) D.I.Y, tapi aku follow posting rakan EOCM SR - K.E.
Aku beli grill tersebut dari Pusat Service Proton Edar Seksyen 13 P.Jaya berhampiran bulatan Rothmans.
harga sebenar Rm26.00 tetapi memandang aku ada daftar "DARING CARD" dan mendapat diskaun untuk item tertentu aku dapat beli grill tersebut dengan harga Rm21.20.


Bila aku punya masa lapang aku pun pasang grill kat pesawat nampak dari posting K.E tu macam mudah jer, hakikatnya pergh terkial-kial jugalah nak buka skru seperti gambarajah di bawah :-




K.E
EXORIAN
Hero Member
*
Posts: 1392





« Reply #21 on: November 14, 2010, 10:39:08 PM »
Reply with quoteQuote


salam...


tukar grill hi-line kpd base line....








1. Tanggalkan grill yg asal credit bro Greyarmy:-


cara membukanya :
a.   Buka skru (saiz 10) 2 batang kiri n kanan  tu...
b.   Buka klip plastik (warna hitam ) 4 batang..
c.   Tarik keluar sikit bahagian atas bumper tu.. dia lembut ja  
      tapi jangan kopak kuat2 sangat..takut kiat pulak..
d.   gunakan skrewdriver bunga(filip) yang paling pendek ..buka skru . 
      ada 10 batang...(yang ni rumit sikit..coz space dia terhad..

Kalau nak lebih mudah buka keseluruhan (skru) bumper hadapan, 
supaya lebih senang proses menanggalkan grill asal seperti gambar 
di atas. 

2. antara tools & parts yg digunakan dlm projek nih.....


3. lekatkan 'pedang/chrome garnish' pd grill base-line
gunakan screw 1inch. x 6 & washer/bracket tambahan..

4. grill base-line line yg siap dgn 'pedang/chrome garnish'.....


5. pasang balik grill base line kat bumper....pstu siap....
gunakan segala skill yg anda ada....be patient....jauhkan dari 
gangguan anak2 & isteri tercinta.... 

Yang ini pula gambar Exora aku sebelum pasang :-

Gambar Exora aku selepas tukar Grill B-Line :-

Terima kasih kepada :-

K.E EOCM-562 SR dan terima kasih kerana memberi 
keizinan kepada aku meletakkan posting beliau di blog aku ni.

Selamat mencuba kepada sesiapa yang berminat :)
 atau 
Kalau susah nak buat hantar je mana2 kedai accessories... :)




Tiada ulasan: