Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam kontek kenal, Salam kontek perdana
dari EOCM 536CR / EOCM 036 WP / 9W2ECS / TDM E-MS
Sudi2kan lah menjadi sahabatku, biar pun tak mengenali pada asalnya, kita tak akan kenal mengenal sekiranya tidak memulakan dahulu.

Sekiranya ada kekurangan dan terkasar bahasa aku mohon ampun dan maaf.
Komen dari anda amatlah di hargai, ikhlas : mdshaari

EXORA OWNERS' CLUB MOTORSPORT ( EOCM )

Penerangnan

Exora Owners' Club Motorsport ( EOCM ) adalah sebuah kelab yang di daftarkan bawah akta Pesuruhjaya Sukan Malaysia ( PJS ) di bawah naungan Kementerian Belia Sukan ( KBS ) pada 05 APRIL 2012. No. Sijil 5337/2012. Yuran keahlian peserta adalah sebanyak RM30.00 bagi keahlian SEUMUR HIDUP, tiada yuran bulanan atau tahunan.

Cara2 menjadi ahli

1.Daftar Ahli Forum | 2.Muat turun Terma dan Syarat serta Borang Keahlian | 3.Lengkapkan Borang Keahlian dan Scan | 4.Penghantaran Borang boleh melalui Sesi Teh Tarik sambil mengenali rakan dan Cip di kawsan ANDA atau boleh juga EMEL kan ke mdshaari.hassan@gmail.com | Saya akan REPLY.

Cari Blog Ini

Ahad, Februari 27, 2011

Proses tuned NA engine STAGE 1

Sekadar ingin berkongsi pengalaman rakan EOCM (zamsurvey aka zamwarrior) :), dibawah adalah coretan dari beliau sendiri.


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua exorian. Tujuan saya membuka ruangan ini adalah bertujuan untuk berkongsi pengalaman yg setahun jagung ni dan juga membincangkan perkara2 yg boleh menambahkan ilmu pengetahuan kita terhadap kereta exo yang kita sayangi. Perbincangan akan berkisarkan kepada Tuned NA enjin dan juga hasil daripada apa yg telah dimodifikasikan..Disini sy akan cube menceritakan apa yg telah diubahsuai keatas kereta saya..selepas ni boleh la kita bertukar2 pendapat sekiranya ada cara @ ape2 info yg baik utk dikongsi bersama utk menambahbaikan exo kita. Thread in hanya utk yg berminat sahaja tentang modifikasi dimana secara fizikalnye memang membatalkan warranti bagi sesetengah bahagian..

Disenaraikan proses tuned NA engine STAGE 1 

Bermula dengan VS Kechat.. 


Voltage Stabiliser VS Kechat

Kemudian diikuti system exzos. Di mana pertukaran extractor 4-2-1, 
Tabung tengah x2 biji n Tabung Belakang S flow.


Extractor 4-2-1
Tabung Tengah
Tabung Belakang S-Flow
Kemudian Adjustable cam gears, lightened pulley n Adjustable Fuel regulator, 
Irridium cable plug and plug, adjust throttle body and tune shift paddle respond






Dulu pakai direct air intake tapi sekarang dah tukar kepada jenis mushroom punye.



Setelah puashati dengan apa yg ditukar utk stage 1 ni..
lantas kereta aku pun menjalani proses dyno utk melihatkan hasilnye..


Jadi minta pada sesape yg boleh buat analisis dari keputusan dyno tu dipersilakan. 

Yang ni result bila compare ngan stock..



Last but not least, utk pengetahuan semua..kerje2 penambahbaikan diatas dibuat di 

kat area Shah Alam and tuned by Shaiful. Kalau VS tu semua kenal kot..


Itulah coretan pengalaman bro zamsurvey @ EOCM 416 CR. 
Aku sendiri terasa berminat tetapi poket tak cukup lebat hehehe.


Posting ini telah mendapat kebenaran dari empunya kereta...
dan berdasarkan perbualan anggaran kos ubahsuai +/- RM 4000.00

1 ulasan:

mdshaari berkata...

Macamana dengan anda semua berminat ke? :)