Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam kontek kenal, Salam kontek perdana
dari EOCM 536CR / EOCM 036 WP / 9W2ECS / TDM E-MS
Sudi2kan lah menjadi sahabatku, biar pun tak mengenali pada asalnya, kita tak akan kenal mengenal sekiranya tidak memulakan dahulu.

Sekiranya ada kekurangan dan terkasar bahasa aku mohon ampun dan maaf.
Komen dari anda amatlah di hargai, ikhlas : mdshaari

EXORA OWNERS' CLUB MOTORSPORT ( EOCM )

Penerangnan

Exora Owners' Club Motorsport ( EOCM ) adalah sebuah kelab yang di daftarkan bawah akta Pesuruhjaya Sukan Malaysia ( PJS ) di bawah naungan Kementerian Belia Sukan ( KBS ) pada 05 APRIL 2012. No. Sijil 5337/2012. Yuran keahlian peserta adalah sebanyak RM30.00 bagi keahlian SEUMUR HIDUP, tiada yuran bulanan atau tahunan.

Cara2 menjadi ahli

1.Daftar Ahli Forum | 2.Muat turun Terma dan Syarat serta Borang Keahlian | 3.Lengkapkan Borang Keahlian dan Scan | 4.Penghantaran Borang boleh melalui Sesi Teh Tarik sambil mengenali rakan dan Cip di kawsan ANDA atau boleh juga EMEL kan ke mdshaari.hassan@gmail.com | Saya akan REPLY.

Cari Blog Ini

Isnin, Mei 23, 2011

KesDajal - Brake Disc


« on: March 10, 2011, 10:27:56 AM »
Reply with quoteQuote


Salam 1Malaysia


aku nak ceritakan satu kes yang terjadi pada kawan aku yang mana cerita ini 
nanti boleh kita semua jadikan iktibar. mungkin ada antara kita pernah dengar 
cerita ini atau mungkin juga pernah mengalaminya.

ceritanya mcm ni. time kawan aku tengah drive kat area jalan cheras- kajang 
(beware sebab kat sini selalu terjadi kes ini) tiba2 disc break keretanya berasap. 
(mahunya tak panic kan) dan tiba2 plak ade sorang mamat india ni lalu kat sebelah 
dia bawak motor offer diri nak tolong( pada hal time dia lalu  sebelah kereta 
kawan aku tadi,mamat tu dah simbah minyak enjin kat disc break kwn aku). 
then kawan aku ni stopkan kereta dia sbb dah cuak tengok disc break berasap.
sebab tak penah kena pun sebelum ni. bila dah parking tepi jalan, mamat tu bagitahu
mungkin disc break kereta kawan aku tu dah rosak dengan menunjukkan bukti ada 
kesan minyak dekat disc break (padahal dia yg simbah minyak enjin kat situ). 

Then mamat tu suruh kawan aku tu putarkan stereng kereta untuk tengok cabel pump 
disc break. time ni lah dia wat keja terkutuk dia, bila kawan aku berada di dalam kereta 
untuk putarkan stereng, time tulah mamat tu cabutkan cabel disc break supaya semua 
minyak disc break habis.lalu mamat tu cakaplah yg disc break kereta ni dah rosak, 
kena repair dalam rm500-rm800 padahal trick dia simbah minyak enjin ke disc break.....
disc break akan panas bile kereta bergerakkan dan  sebab itulah keluar asap kerana 
minyak enjin itu bergesel dgn disc break.

so time tu, dia offer kat kawan utk repair dan mamat tu cakap dia ade kenal bengkel 
(mayb dia dah JV dgn bengkel tu) tpi nasiblah akal kwn aku tu  panjang cket, dia call 
kwn2 dan ceritakan mslh nya, kwn2 dia pun advise suruh call towing utk gi repair kt 
bengkel kawan abg dia. bila dlm lori tu, driver lori tu (juga india) bgtahu yg dalam minggu 
tu dah 5 bijik kereta dia dah towing semua kes mcm dia jugaklah, konon2nya disc break 
rosak, padahal ada orang dajalkan dengan simbah minyak enjin kt disc break supaya 
berasap.

so kwn aku g bengkel letak balik minyak disc break yg harga dia tak smpai pun rm100.
nasib tak kopak dan ditipu sampai rm500-rm800..perghhh modal dengan minyak enjin ke 
dah untung beratus2..cilaka punye orang..

dulu top kisah orang campak paku kat jalan kasi tayar motor bocor, 
mayb ni plak trick baru simbah minyak enjin kt disc break supaya berasap, 
pastu konon2 nak tolong kata disc break rosak kena repair.

selepas je kejadian tu, kawan aku dpt tolong sorang brader ni dari kena tipu mcm dia
jugak, kes yg sama iaitu kes disc break berasap.berlaku kat tepi jalan kt tesco extra
kt taman midah dekat gak area jalan cheras-kajang kan (beware). nasib lah dia dapat
tolong brader tu dari kena tipu. brader tu pun cerita sebijik yg mcm kawan aku tu kena

so lepas ni kalu terjadi kat korang baik lah hati2. aku cuma share cerita je.

p/s:

1. mayb diorg dah awal2 simbah minyak enjin kt disc break kereta time parking. maknanya 
dia dah marking dulu mangsa.atau,:

2. dia simbah time dia follow kereta tu, yg ni lagi otai, ntah bile lah diorg leh simbah minyak tu.

ok, thanks...

Kredit to EOCM member bro RotorMasters yang membenarkan aku 
berkongsi info di blog TBA - MSH.



Tiada ulasan: